عکاسی شب یلدا

عکاسی شب یلدا

شب یلدا یکی از شب های باستانی ایران زمین می باشد. شب یلدا که مصادف با شب اول دی ماه می باشد از جمله شب های به یادماندنی برای همه ی ما ایرانیان است. جمع شدن در کنار یکدیگر و طی کردن این شب برای همه ی ما رنگ با هم بودن دارد.

از دیرباز شب یلدا  بهانه ای برای با هم بودن بوده است و فرصت مناسبی برای خاطره سازی و گرفتن عکس های یادگاری. عکاسی شب یلدا یکی از مواردی است که با پیدایش دوربین، با شب یلدا اجین شد. از گذشته عکس های خانوادگی که یکی از عکس های پرطرفدار ما مردمان ایران برای پاسداشت خانواده و باهم بودن است عموما در عید نوروز و شب یلدا گرفته می شد. استودیو تخصصی  نی نی بین این مقاله را جهت ثبت لحظات ماندگار در شب یلدا (عکاسی شب یلدا) تالیف کرده است.

شما را به مطالعه ی مقاله ی :عکاسی شب یلدا: دعوت می کنیم.

۱-نماد های شب یلدا را بشناسید

یکی از مهم ترین نکات قبل از عکاسی های مناسبتی شناخت آن مناسبت است. در مورد عکاسی در شب یلدا یکی از مهم ترین نکات شناخت نماد های شب یلدا می باشد. هندوانه و انار دو نماد اصلی شب یلدا هستند. دیوان حافظ، حافظ خوانی و شخصیت ننه سرما نیز از دیگر عناصر شب یلدا هستند. شما می توانید با شناخت نماد های شب یلدا عکس های بهتری از شب یلدا بگیرید . البته وقتی صحبت از عکاسی شب یلدا می شود منظور فقط عکاسی از سفره شب یلدا نیست. منظور ما عکاسی از کودک در شب یلدا، عکاسی های خانوادگی در شب یلدا و عکس های پرتره در شب یلدا می باشد. در واقع شناخت نماد های شب یلدا در کنار سوژه های انسانی از نوزاد تا پدربزرگ، مادربزرگ ها به هرچه بهتر شدن عکس های شب یلدا کمک می کند.

شناخت نماد های شب یلدا به شما کمک می کند تا هنگام تزیین و ایجاد دکور، آگاهانه تر این کار را انجام دهید. از نماد های شب یلدا در ایجاد دکور استفاده کرده و بین دکور و لباس های خود هارمونی ایجاد کنید.

عکاسی شب یلدا شامل عکاسی از کودک در شب یلدا، عکس های خانوادگی در شب یلدا و عکس های تک نفره و پورتره در شب یلدا می شود.

۲-یک چک لیست از باید ها و نبایدها داشته باشید

قبل از عکاسی های مناسبتی چون عکاسی شب یلدا یک چک لیست داشته باشید تا مواردی را که بااهمیت است مشخص کنید. اینکه نورفلاش ها چگونه باشد، باتری فول باشد؛ چک کردن باتری اضافی؛ مموری خالی و مموری همراه داشته باشید؛ موارد سخت افزاری و موارد نرم چون مرور دکورهای مخصوص عکاسی شب یلدا.

۳-نور و زوایای داخل را بررسی کنید

اگر عکاسی شب یلدا در محل صورت می گیرد، به محض ورود به محل و خانه نور و زوایای داخل را بررسی کنید. انتخاب زاویه مناسب به هرچه بهتر شدن عکاسی شب یلدا در خانه کمک می کند. همچنین توجه کنید که عموما محیط باید طوری باشد که هم بتوانید عکس های پرتره شب یلدا بگیرید و هم عکس های خانوادگی در شب یلدا. گاها استفاده از نورهای طبیعی نیز می تواند به عکس های مناسبی در شب یلدا تبدیل شود.

۴-از تنظیم ایزو غافل نشوید

برای عکس های پرتره شب یلدا حتما ایزو خود را تنظیم کنید. نور یکی از موارد مهم در عکس های پرتره شب یلدا می باشد. بنابراین لازم است عکاس به ایزو توجه کند و در صورت لزوم از نورهای فلاش استفاده کند.

۵-کودک را درک کنید

اگر مخاطب شما کودک است و عکاسی کودک در شب یلدا را در پیش دارید متوجه باشید که کودکان عموما با شیطنت های خود شناخته می شوند. پس در کنار عکس هایی با پوزهای مشخص از حرکات و پوزهای طبیعی کودکان عکس بگیرید. سعی کنید لحظاتی کودکان را به حال خود رها سازید و آن ها را زیر نظر داشته باشید تا از طبیعی ترین حالت های آن ها عکس بگیرید.

۶-چشم نوزادان ممکن است به نور فلش حساس باشد

اگر مخاطب شما نوزاد است و عکاسی نوزاد در شب یلدا یکی از سوژه های شما است متوجه باشید که چشم های نوزادان تازه متولد شده گاها به نور فلش حساس است و ممکن است آن ها را بترساند. پس تا جایی که می توانید عکاسی شب یلدا از نوزاد را با نور طبیعی انجام دهید و اگر خواستید از نور فلش استفاده کنید از فلش های پشت سر هم اجتناب کنید.

۷-به بزرگ تر های محفل اهمیت دهید

عموما پدربزرگ و مادربزرگ ها چراغ محافل هستند. هنگام گرفتن عکس های خانوادگی در عکاسی شب یلدا توجه کنید که کادر خود را طوری ببندید که پدر بزرگ و مادربزرگ در کانون محفل باشند. قدمت تاریخی شب یلدا و البته کنارهم بودن در کنار پدربزرگ، مادربزرگ ها تقارنی است احساسی که اگر در عکس های شب یلدا تجلی کنند می توانند زیبایی زیادی بیافرینند.

۸-از پوزهای غیرمعمول نیز استفاده کنید

برای عکاسی های پرتره شب یلدا و یا عکس های جمعی از پوزهای غیرمعمول نیز استفاده کنید. به خصوص در مورد کودکان، عکاسی کودکان در شب یلدا با پوزهای غیرمعمول می تواند به جالب تر شدن هر چه بیشتر عکس های کودکان در شب یلدا کمک کنید.

۹-زیاد شات بزنید

خیلی منتظر نباشید تا همه ژست بگیرند. در مورد عکاسی های شب یلدا و عکس های مناسبتی عکس های با پوز مناسب می تواند مناسب باشد. اما نباید از عکاسی در حالت طبیعی غافل شد. برای عکاسی در حالت طبیعی لازم است که بتوانید شات های زیاد بزنید و سوژه های خوب را پیدا کنید. برای این کار شات های زیاد بزنید تا بتوانید ژست های طبیعی و مناسب را کشف کنید. عکاسی شب یلدا به دلیل با هم بودن و ارتباط متقابل اعضای خانواده عموما فرصت مناسبی برای گرفتن عکس هایی با احساسات طبیعی می دهد.

۱۰-عکس های دسته جمعی را ابتدا بگیرید

عکس های دسته جمعی در عکاسی های مناسبتی از جمله عکاسی شب یلدا و عکاسی نوروز نقش مهمی دارد. از آنجا که عکس های خانوادگی و دسته جمعی نیاز به انرژی بالا تمام افراد دارد توصیه می شود عکس های خانوادگی را در ابتدای عکاسی شب یلدا بگیرید. با این کار انرژی افراد حفظ می شود و زمینه نیز برای عکس های دیگر آماده می شود.

۱۱- پس زمینه مناسب انتخاب کنید

اگر عکاسی شب یلدا را در خانه و یا محل انجام می دهید به پس زمینه بسیار توجه کنید. انتخاب پس زمینه مناسب نقش مهمی در کیفیت و چگونگی عکس خواهد داشت و لازم است که در انتخاب پس زمینه توجه زیادی صورت گیرد.

۱۲- دیافراگم خود را تنظیم کنید

عموما عکاسی های پرتره شب یلدا همراه با رنگ بندی های متفاوت و گرم می باشد. برای عکاسی پرتره شب یلدا و عکس های خانوادگی حتما دیافراگم خود را تنظیم کنید. دیافراگم می تواند به شما جهت استفاده مناسب از فضا کمک کند و عکس های متفاوتی را در حالات مختلف ثبت کنید.

۱۳-لحظات خود را ثبت کنید

شب یلدا، عید نوروز و دیگر مناسبت ها فرصتیست برای با هم بودن در این مجال اندک. دوربین به ما کمک کرده است تا بتوانیم لحظات با هم بودن خود را ثبت کنیم. از دوربین خود استفاده کنید و لحظات با هم بودن خود را ثبت کنید. عکاسی شب یلدا فرصتیست برای ثبت باهم بودن. اگر هم میخواهید به طور حرفه ای عکس داشته باشید می توانید از آتلیه های عکاسی و یا عکاسی در محل استفاده کنید.

آتلیه تخصصی عکاسی استودیو نی نی بین با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته برای عکاسی های تم شب یلدا در آتلیه و عکاسی در محل (در صورت وقت گیری قبلی) در کنار شما خواهد بود.

ما در کنار شما هستیم.