۱۲نکته برای عکاسی کودک

۱۲نکته برای عکاسی کودک

عکاسی کودک یکی از موارد لذت بخش عکاسی و تجربه ای منحصر به فرد است.

شما چه بخواهید حرفه عکاسی پرتره کودک و آتلیه کودک راه اندازی کنید و چه بخواهید از کودک دلبندتان خودتان عکاسی کنید، باید نکاتی را برای عکاسی از کودک رعایت کنید. این مقاله به توصیه های سه عکاس در زمینه عکاسی کودک پرداخته است.

در مقاله ی تخصصی زیر در خصوص عکاسی کودک، نظرات سه تن از عکاسان متخصص رایان میلز، هاردیک گائوراف، النا پاراسکوا پرداخته شده است. نکته ی جالب توجه به جوانب مختلف عکاسی چون عکاسی در خانه، عکاسی در فضای باز، عکاسی در طبیعت و عکاسی در آتلیه می باشد.

شما را به مطالعه ۱۲نکته زیر برای عکاسی عالی و حرفه ای از کودک دعوت می کنیم.

۱- از آن ها همانطور که هستند عکس بگیرید ( نه آنطور که دوست دارید باشند)

زیبایی عکس های کودکان به حالت طبیعی آن هاست و بهترین عکس های کودک عموما عکس های فی البداهه هستند.

رایان میلز می گوید‌: ” بزرگسالان عموما تصویری از خود به نمایش می دهند که دوست دارند شما باور کنید هستند اما کودکان با خودشان صادق و راحت هستند.”

هاردیک گایوراف در تصدیق این جمله اعتقاد دارد:‌ “کودکان عموما احساسات مصنوعی ابراز نمیکنند و همین باعث می شود که عکاسی های پرتره کودک ها متمایزتر باشد.عکاس باید در محیط عکاسی از کودک همیشه آماده باشد. زیرا کودکان وقتی در محیط طبیعی خود لبخند می زنند میخندند یا بازی میکنند بهترین سوژه های عکاسی هستند.”

۲-پوزها و زست های مصنوعی را دور بریزید

 رایان توصیه می کند با جریان پیش بروید؛ پوزها و ژست های مصنوعی را دور بریزید. اگر ایده ای برای عکاسی کودک دارید و آن اجرا نمی شود از آن عبور کنید و به سراغ عکس ها و ایده های بعدی بروید. همچنین سرعت شات های عکاسی را با سرعت یکنواخت انجام دهید. اگر بیش از حد مکث کنید شاید به کودک استرس وارد شود و او حس کند که دارد اشتباه می کند و در عکس های بعدی کودک تاثیر بگذارد.

۳-به زبان خودشان با کودکان ارتباط برقرار کنید

رایان می گوید:‌ “مهمترین چیز برای عکاسی از کودک رابطه با کودک است.”

این به معنای تعامل با کودک، استفاده از ایده ها و نظرات آن ها در زندگی و جهان است. ارتباط با کودکان از آنچه به نظر می رسد دشوارتر است و عموما بزرگسالان در آن شکست می خورد. این چیزی فراتر از این است که از کودک بپرسید مدرسه ات کجاست ؟ و یا مدرسه چجوری میگذره؟ در مورد نظرات آن ها در مورد جهان اینکه آن ها دوست دارند چه کاری انجام دهند صحبت کنید. در مورد آن ها بدانید.

النا پاراسکوا در مورد تجربیات خود در عکاسی در محل و عکاسی در خانه کودک این چنین بیان می کند:‌ “زمانی که به خانه خانواده ها جهت عکاسی از کودک می روم. ابتدا به همراه کودک به اتاق اش رفته و از او میخواهم اسباب بازی ها و اتاقش را به من نشان دهد. کودکان کتاب های خود را نشان می دهند و در مورد جهانشان صحبت می کنند. پس از این هم حسی که برای عکاسی کودک در خانه مهم است شروع به گرفتن عکس ها می کنم. خیلی مواقع عکس ها را هنگام صحبت با کودک می گیرم. در واقع با عکس ها من بیشتر بیان می کنم که کودکان چه شخصیتی دارند.”

۴- کمی از خود بی خود شدن عکس ها را زیباتر می کند

النا می گوید “زمانی که میخواهم از کودکی عکاسی کنم من نیز کودک می شوم. شوخی می کنم، مسخره میکنم . سعی می کنم با آهنگ خواندن آن ها را بخندانم. یا برای آن ها میرقصم. اگر بخواهم که به من نگاه کنند و پوز نداشته باشند برای آن ها داستان تعریف می کنم.”

۵-قدتو با قد بچه ها هماهنگ کن

النا می گوید تمام مدت را از بالا به پایین به کودکان نگاه نکنید. هنگام عکاسی پرتره از بزرگسالان شما باید بسیار مراقب پوزها و ژستت های آن ها باشید . اما هنگام عکاسی کودک شما میخواهید بیانی گرم و صمیمی از حس و حال کودک داشته باشید. یکی از موارد مهم این است که قد خودتان را در بسیاری از موارد با کودکان هماهنگ سازید.

۶-آن ها را خسته نکنید

رایان می گوید:‌ “به غیر از زمان هایی که از مدل های حرفه ای کودک عکاسی می کنم، عکاسی ها را بیشتر از یک ساعت طول نمی دهم. من همیشه نشانه ها را دنبال میکنم. فشار آوردن به کودک برای عکاسی به نفع هیچکس نیست.”

به بیان دیگر در عکاسی کودک زمان پدیده ای ارزشمند است. زمان خود را با نگاه کردن زیاد به دوربین و تجهیزات تلف نکنید.

برای گرفتن عکس های با کیفیت شما باید ابزار خود را در بیرون و درون بشناسید. برای عکاسی در فضای باز باید بتوانید در هنگام حرکت نیز عکس بگیرید. در عکاسی در فضای باز کودک، مکان هایی را انتخاب کنید که نیازی به رفلکتور نداشته باشید و بتوانید عکس های بی نظیری از کودک در فضای باز بگیرید.

۷-در محیط های طبیعی از نور طبیعی استفاده کنید

رایان توصیه  می کند همیشه عکاسی کودک در آتلیه نداشته باشید. عکاسی در فضای باز را تجربه کنید. عکاسی در فضای باز از کودک با نوری طبیعی تاثیری شگرف دارد و عکس هایی فوق العاده به دست می آید.

هاردیک می گوید من نور طبیعی و مکان های طبیعی ( عکاسی فضای باز، عکاسی پارک، عکاسی خانه) را ترجیح می دهم. زیرا معتقدم احساسات واقعی کودکان باید در نور طبیعی نمایش داده شود.

النا نیز که برای تهیه عکس های خود گاها از نور طبیعی استفاده می کند می گوید:‌

“بیشتر بچه ها تحمل و صبر زیادی برای نشستن و گرفتن پوز ندارند. برای عکاسی از کودکان من ترجیحم به عکاسی در فضای باز از کودکان و استفاده از نور طبیعی هست. البته برای عکس های سیاه و سفید و استفاده از فلش عکاسی در خانه هم مناسب است. اما حس های عکاسی در فضای باز بسیار رویایی می باشد.”

۸- برای تاثیر بیشتر دیافراگم خود را باز کنید

النا می گوید:‌ “من عموما عکس های کودک را با دیافراگم کمتر از F2 نمیگیرم. مگر اینکه در بخش شهری حضور داشته باشم و بخواهم در فضای شهری عکس بگیرم. در فضاهای باز به دلیل حرکات کودکان تنظیمات دوربین برای عکاسی از فضای باز متفاوت است.”

۹- با خانواده و دوستان تمرین کنید

رایان توصیه میکند اگر میخواهید آتلیه کودک راه اندازی کنید و یا وارد حرفه ی عکاسی کودک شوید زمان بگذارید و با کودکان اطرافتان شروع کنید. با آن ها صحبت کنید ارتباط برقرار کنید این کار به زمان نیاز دارد.

۱۰- بازاریابی دهان به دهان

هنگامی که شروع به ایجاد عکس ها و کارها کردید قدرت بازاریابی دهان به دهان را دست کم نگیرید.

النا به نقش مهم و مفید شبکه های اجتماعی اینگونه اشاره می کند:‌ “یک مادر خوشحال همه جا در مورد عکس های کودکش صحبت می کند و به دیگران عکس ها را نشان می دهد. من همیشه به مشتریان فایل کوچکی جهت استفاده از عکس ها در شبکه های اجتماعی می دهم. بدون توجه به پکیج خریداری شده توسط پدر مادر همیشه آن ها را به پست کردن و اشتراک گذاری عکس های کودکان دعوت می کنم. و همچنین در صورت امکان از مشتریان خود بخواهید تا در مورد تجربه عکس های خود برایتان چند خط در شبکه های اجتماعی بنویسند.”

۱۱-اجازه بگیرید

هنگام عکاسی از کودک تا جایی که میتوانید ملاحظات اخلاقی را رعایت کنید. النا می گوید: “ترجیح میدهم وقتی از کودک عکاسی می کنم پدر و یا مادر کودک حضور داشته باشد. هر چند من اصرار دارم که آن ها در فاصله ی دورتری از ما قرار داشته باشند تا بدون حواس پرتی فرآیند عکاسی از کودک انجام گیرد.”

هاردیک می گوید:‌ “هر کسی حریم خصوصی خود را دارد. بنابراین اگر کودکی را میبینید و از او خوشتان می آید و میخواهید از او عکس بگیرید قبل از شروع عکاسی از کودک، از سرپرست او اجازه بگیرید. و اگر میخواهید عکس کودک را منتشر کنید قبل از انتشار عکس به سرپرست وی اطلاع دهید.”

۱۲-توصیه اصلی :‌ لذت ببرید

رایان: “‌از همه چیز لذت ببرید. کارهای بامزه کنید. من در مورد عکس هایی که میگیریم با بچه ها صحبت میکنم و البته من همیشه کمی هم بامزه هستم . مهم نیست که چه روزی و چه عکس هایی گرفتم چیزی که برام مهمه اینه که وقتی بچه ها به خونه میرن و عکس ها رو میبینن لذت ببرن و خوشحال بشن و بخندن.”

النا: “شما باید عاشق تعامل با کودکان باشید. هدف شماره یک شما این است که شما در کنار عکاسی از کودک آن ها را سرگرم نیز کنید.هنگامی که آن ها از وجودشان لذت ببرند به شما لحظات ارزشمندی میبخشند.”

هاردیک: “چیزی که شما نیاز دارید این است که در لحظه جاری باشید و با کودکان رابطه دوستانه برقرار کنید. محیط اطراف کودکان را حس کنید؛ لنز مناسب انتخاب کنید؛ شات بزنید و شات بزنید؛‌استراحت کردن کار ساده ایست.‌”

تمام موارد فوق از سایت Photocrowd به فارسی باز گردانده شده است.

 برای مطالعه ی مقاله ی عکاسی از نوزاد نیز اینجا کلیک کنید.

نی نی بین در عکاسی کودک  عکاسی نوزاد عکاسی بارداری کنار شما خواهد بود.

عکاسی در محل ، عکاسی در فضای باز و عکاسی در آتلیه استودیو نی نی بین